
Utredaren har nu lämnat ett förslag till lag om en åldersgräns för sociala medier. Utredningen ger årligen (1 januari) varje kull av 15-åringar rätt att i eget namn ladda ned och kommunicera på nätet (med vissa undantag för naturliga kontakter). Enligt min mening en kort och rättfram lag. Frågan är främst hur den ska genomdrivas och kontrolleras. Vi får se.
Tanken är att ny teknik slår ut viktiga sociala färdigheter och att barn blir enkla offer för mediernas fördummande verkningar. Jag menar alltså att läs- och skrivfärdighet hotas av ett evigt knappande på mobiler som sprider sig som ett allvarligt social virus. Kampen mot detta gift blir givetvis svår. Men den är viktig om inte mänskligheten ska utvecklas till robotar. Träning i egna färdigheter, tänkande, skapande hämmas nämligen. Vidare hindras unga kroppar från att utveckla många viktigare krafter än blickande och knappande som styrs från jätteföretag i USA, Kina osv.
När det väl är sagt kan jag inte låta blir att dra vidare slutsatser. Det mediernas samhälle som styr mänsklighet och politik är en nästan lika stor fara för en majoritet av nationens vuxna. Att 15-års- eller myndighetsgränsen passeras innebär inte att svensken – enligt min åsikt – är mogen att hantera synnerligen viktiga samhällsproblem. Särskilt inte som folket utsätts för ett kolossalt medial tryck som påverkar – och i stort sett styr – människors handlingar. Den svenska demokratin darrar med andra ord!
En stor del av mina bloggar handlar om den mediala tsunami som du och jag utsätts för från morgon till kväll. Man kan inte säga att detta livliga brus är folkbildning. Det rör sig till största delen om inbäddning i nöjesindustrins dimmor, dvs våld, glamour, sport, livstil, psykologjargong, tidfördriv och mycket annan som inte rör bildning, i den mening att människor bibringas viktiga kunskaper och ökar sina intellektuella eller manuella färdigheter. De ny medierna förmedlar ett passiviserande slötittande på nojs, flabb och andra intigheter. Ordet ”time-killers” är mitt i prick.
Till bilden hör därför en för demokratin farlig likriktning genom att vänsterns dogmer kommer att genomsyra medierna och deras aktörer. Mellan tjutande bildäck, pistolskott, blodigt våld, vrål och ständig flabb impregneras med andra ord folket av rödgröna teser (som gör riksdagsvalen till rena formaliteter för flertalet mänskliga robotar). I mediesamhället sköter därför i praktiken journalisterna statens centrala verksamhet. På så vis bestämmer ytterst mediehusen hur lagstiftning ska utformas och landet styras. Tillspetsat förvandlas Regering och Riksdag till marionetter mediernas hand.
Det kanske mest raffinerade i detta spel är att folket genom tvångslagstiftning tvingats att finansiera de främsta propagandamedierna, dvs SR och SVT. På deras – och även pressens – redaktioner utformas vilka samhällsvärden som ska ses som goda respektive dåliga. Mellan nöjesindustrins kaskader träder således SR och SVT in och glorifierar de partier som anses goda, samtidigt som de skadliga partierna får veta att de saknar folkets stöd.
Någon kanske säger att detta påminner om Stalins och Brezjnevs samhällen? Javisst. Men här var den diktatorisk formen så fundamentalt tydlig, dvs syn- och hörbar. I västerlandets mediesamhällen sker indoktrineringen med större raffinemang. Varvat med flabbande kändisar och smidiga vänsterjournalister blir likriktningen dessutom effektivare. Det är även så att folket från teven och mobilen kommer att känna samhörighet med mediernas mångfald politiska kommissarier med i stort samma politiska värdegrund.
Stalin och Brezjnev hade inte kunna drömma om hur smidigt mediesamhället i framtiden skulle lyckas lösa frågan om propaganda. Dom hade alltså mycket av lära av dagens politiska kommissarier.
Torsten Sandström




























































































