
Svenska medier – såväl privata som statsfinansierade – försöker ständigt överglänsa varandra i simpel vulgaritet. Detta tema har jag som bekant bloggat många gånger om. Det rör sig om mediernas förvandling eller snarare förvanskning. Från kritisk nyhetsrapportering till åsiktsjournalistik i vid bemärkelse. Ofta rör det sig om presentation av medievärldens egna händelser eller varor till försäljning. Likt ett ekorrhjul ger det ena medieföretag plats för det andra i en evig rundgång. Allt i stället för en öppen och mångsidig samhällsdiskussion. Alltså en form av medial populism.
Idag bloggar jag en länk till en fin text av Susanna Birgersson på GP:s ledarsida, som jag verkligen gillar. Där speglas nämligen ett öppet samtal. Hennes artikel har titeln: ”Vägra tjejkulturens olidliga ytlighet”. Det rör sig om den nutida tjejkulturen och dess förflackning av kultur och samhälle. Birgerssons titel är antagligen en travesti på en känd bok av Kundera som i sin tur kan ha inspirerats av Sartre. Min tolkning är att det ytliga i vardagens liv är så tilldragande, inte alls oviktigt förstås, men det odlas i brist på öppenhet och djupare samtal eller värderingar.
Läs och njut! Heder åt GP!
Torsten Sandström
https://www.gp.se/ledare/vagra-tjejkulturens-olidliga-ytlighet.e92d2ab2-b4d0-4797-ad70-8b5b600784a4