Visst måste svenska ungdomar oavsett härkomst lära sig såväl svenska som engelska. Men i SvD svamlar Anders Björkman om engelska och svenska språkets betydelse för sjunkande kunskaper hos dem som lämnar gymnasiet och avser inleda högre utbildning. Problemet rör enligt min mening inte främst valet av språk. Den svenska skolan – särskilt gymnasierna – är helt enkelt inte tillräckligt bra för för fortsatta studier. Politiker och Skolverk har nämligen alltför länge gått vilse.

Texten i SvD illustreras med en färgbild av en byggnad i min ungdoms hemstad. På huset står det idag ”Jönköpings University”. Engelskan avslöjar själva problemet. Även om det förstås finns goda krafter i Jönköping håller den högre utbildningen där definitivt inte den goda klass som ordet universitet kräver. Den svenska Socialdemokratin har tyvärr valt att runtom i landet starta ”högre” utbildningar utan existensen av tillräcklig kompetens (lärare och elever) för att institutionerna ska kunna kallas ”universitet” eller ens ”högskolor”. Ett antal goda krafter finns förstås där, men majoriteten sackar. Därför marknadsför sig den småländska metropolen som om man har ett ”University”. Listiga politiker förvandlar svart till vitt och lockar unga till studier i en miljö med brister.

Problematiken är i grunden allvarlig. Sossar – och en rad vänsterliberaler – har helt enkelt inflaterat det svenska systemet för utbildning – från botten och uppåt. Kraven har sänkts. Betygen har fyllts med massor av luft. Alla ska få examen. Och på så vis har horder av ungdomar med bristande kunskaper tilldelats examina för högre studier som de saknar verklig kompetens för. Nyttan av dem i arbete inflateras med andra ord. Även den sittande regeringen bär ansvar för utvecklingen.

Socialdemokratins förakt för kunskaper blottläggs på detta vis. Att man bluffar med engelska och kunskaper i svenska är inte huvudproblemet. Det riktigt elaka är själva ignoransen för faktiska kunskaper. För socialdemokratin blir kunskaper bara en pappersmetod för att påstå att människor inhämtar vetande. Detta oavsett om de som ska utbildas förstått centrala sanningar eller inte. Alltså om de oberoende av valet av språk förmår inhämta svar på frågor som kan ge hjälp åt andra människor.

Snacket om språk döljer alltså problemet att faktakunskaper på flera olika plan tyvärr fått ge vika för enkla tankar om hur människor ska kunna låtsas bli kompetenta. Den svenska socialdemokratin saknar som sagt en genuin respekt för en djup och framför allt kritisk syn på vad det innebär att kunna något. Detta sammanhänger med att sossarna är en arbetarrörelse, som i nutiden inte förmår inse skillnaden mellan lärlingens praktiska förmåga och andens teoretiska tänkare. Saken rör inte vad som är bäst mellan praktik och teori. Ett gott samhälle behöver båda förmågorna. Men de ska inte blandas samman!

Torsten Sandström

Please follow and like us: