I några tidigare bloggar har jag pekat på en utveckling från EU:s sida att driva planekonomi. Politiskt betingade satsningar tvingas stegvis på näringslivet i Europa. Följden blir som vanligt storskalig byråkrati och ekonomiskt nedgång. Vi har sett det förr. Men politiker tror sig kunna planera människans liv från vaggan till graven.
Vi har nyligen sett hur stolliga svenska politiker lagt ned fyra fungerande kärnkraftverk som kostat massor med miljarder att bygga. Energipriserna rusar därför, till häften drogade av höga skatter på el och drivmedel.
Mitt i denna energikris – ty kris är sanningen – så planerar ett par svenska statsägda företag produktion av stål via el och vätgas. En stor del av Sveriges elproduktion kommer att krävas. Och ännu vet ingen om planen håller. Att den slukar miljarder är det enda säkra. Och att eventuellt stål blir dyrt.
Häromdagen fick jag genom Norrköpings tidningar reda på att statliga Swedavia har planer på att locka Göteborgsföretaget Heart Aerospace till flygplatsen i Norrköping. Ett bolag med ett aktiekapital på 50.000 kronor som hoppas kunna bygga elflygplan för persontransporter. Bolaget skryter om att 1. 000 arbetstillfällen ska bli följden Östergötland. Men bolaget går idag med förlust på omkr 75 miljoner per år och har enligt senaste minimala årsredovisning 24 anställda. Man talar själva om en flygindustri med jättestor internationell potential. Antalet redan ”beställda” flygplan sägs vara många, vad nu det innebär i praktiken. Enligt min mening låter allt detta som ännu ett riskföretag i en svensk ekonomi där högtflygande planer (om flygplan) ofta växer fram i politikernas hjärnor.
Min poäng är givetvis inte att intressanta initiativa måste slås ihjäl. Men det är inte den moraliska pyttenationen Sveriges sak att via politiska beslut bränna pengar på stora riskprojekt. Att större företag kan bidra med riskpengar är en sak. Men att staten och skattebetalarna ska satsa mot stjärnorna brukar – enligt tidigare erfarenhet – sluta i krascher.
Jag ser framför mig hur Åsa Nisse och Klabbarparn ska bygga flygplan i Norrköping. Någon vidare trafikökning på Swedavias startbanor blir inte följden. Kanske inte ens något elflygplan kommer att lyfta kommersiellt. Men många festliga händelser förstås. Tills Nisse startar ett nytt projekt som backas upp av han eviga kompis. Detta kanske låter skoj. Men det trista exemplet från Norrköping visar hur politiker enkelt luras till handling. Detta lär vi oss av den omoraliska pyttenationen Sverige.
Torsten Sandström