Midvinternattens köld är svår. Den s-märkta betongen är också hård. Liksom den svenska byråkratin.

Från år 2008 till 2024 ökade antalet statligt anställda med 37 procent, från cirka 190 000 till över 260 000. Under de senaste 15 åren har antalet statliga tjänstemän alltså vuxit med över 37 %. Det innebär i genomsnitt att över 12 nya byråkrater har tillkommit varje dag.

På SR P1 i morse diskuterade två byråkratkramare detta: Elisabet Svantesson och Mikael Damberg. Inför valet var dock de båda överens om att byråkratin måste granskas. Damberg sade till och med att ”varenda skattepeng” som gick ill onödig byråkrati skulle rättas till. Tala om politiskt vinklat struntsnack! Problemet rör inte småslantar. Det rör sig om många miljarder i utbetalningar för politiska projekt som inte ger tillräckliga resultat.

Det vet nog de två populisterna i dagens debatt. Men det sker inga stora antibyråkratiska reformer. För sossarnas del drabbas i så fall många egna politiska tjänstemän som man inte vill vara utan. De driver nämligen S-maskineriet på vardagsnivå inom offentligheten mellan valen.

För moderata politiker gäller det en ovilja att gå ut med osthyveln och kräva exv 10% nedskärningar inom statliga myndigheter. Man är helt enkelt rädd för att förlora väljare. Och att utsättas för ännu ett av medievänsterns många drev, dvs anklagelser om att göra stackars tjänstemän till offer för arbetslöshet.

Det är därför att antalet byråkrater inom staten ökar med ett dussin om dagen. Politikerna förmår inte ens omplacera uppenbart onödiga till nya uppgifter som för stunden påstås vara angelägna (och besätts med nyanställda).

Vad gäller den svenska sjukan ligger antagligen en svårartad och delvis onödig byråkrati på fem-i-topplistan. Det duger att snacka om saken några månader före valet. Men efter valdagen är det same procedur as usual.

Här finns en av anledningarna till mitt ständiga tal om den politiska klassen. Politikers vilja till omval är stark. Men förnyelse som riskerar mediala bråk vågar sig ingen på. Detta trots att byråkratin är så stor att den skadar offentliga verksamheter. Titta bara på 21 svenska regioner så förstår du varför vårdköerna är långa. Tusentals byråkrater är proppen Orvar. Pappersexercisen, tjänsteresor och sammanträden ökar. Antalet vårdinsatser per läkare och dag sjunker trots en stor läkartäthet inom regionerna. Och så in med ännu fler byråkrater som bara gör helvetet än värre.

Torsten Sandström

Please follow and like us: