
Från den 1 juli år passerar den svenska straffrätten tyvärr ännu ett trappsteg ned mot osäker reglering. Detta skedde genom att riksdagen den 20 maj beslutade om ett nytt brott i Brottsbalken 4:7 b: psykiskt våld.
Den som upprepat utsätter en
annan person för kränkningar i
form av beskyllning, nedsättande
uttalande, förödmjukande beteen-
de, otillbörligt hot, otillbörligt
tvång eller otillbörlig övervakning,
döms, om kränkningarna samman-
tagna varit ägnade att allvarligt
skada personens självkänsla, för
psykiskt våld till fängelse i högst
fyra år.
Det är alltså en sorgedag för tanken om svensk rättssäkerhet. Samt en triumf för politiker som fastnat i psykologernas fällor. Det räcker med beskyllningar, nedsättande uttalanden od ifall de varit ägnade att allvarligt skada självkänslan hos motparten i samtalet. Straffet är fängelse. Jag har i en text i Epoch Times den 3/4 hårt kritiserat det nya brottet, se även min blogg ”Snart knackar polisen på din dörr” den 14/4!
Bestämmelsen har uppmärksammats nyligen genom att läkaren Agnes Wold sagt att hon kan tänka sig att sitta i fängelse ifall hon måste kämpa mot ett barnbarns önskan om ingrepp för könsdysfori. Bara själva tanken att en förälder eller mor/farförälder inte ska tillåtas kämpa hårt i en central fråga för familjens framtid (utan anknytning till utländskt klantänkande) är förryckt. Men snart kan en sådan tuff kamp leda till en domstolsprocess mot någon i den äldre generationen!
Jag tror inte Agnes Wold behöver vara rädd. En person i hennes position angrips inte av en åklagare! Men som bekant är inte alla lika skyddade som den promille av folket som tillhör eliten. Som lagtexten är skriven – och med tanke på vänsterliberalernas syn på könsfrågor – är det inte otroligt att någon annan kan komma att åtalas. Bara tanken är läskig.
Det räcker alltså med ett tufft samtal från din sida med X samt ett psykologutlåtande om att X ´självkänsla kunnat skadas. Det är risken du tvingas ta som påstridig kämpe mot en familjemedlem. Familjebråket kan röra vad som helst och den som är tufft påstridig riskerar att bli polisanmäld för det nya brottet. Det är ju inte klokt. Hämnaren ges ett vapen som inte tidigare skådats – med undantag för processer om våldtäkt.
Storebrorssamhället har fått ännu ett dödsmärke. Den psykologiska vetenskapen (i de fall en sådan finns) bidrar till en förvandling av synen på vad som menas med en rättsstat. Jag tror få svenskar vill se detta ske. Men det händer via ivriga psykologer samt godtrogna jurister och politiker.
De jurister som medverkat vid tillkomsten av de nya reglerna borde se sig själva i spegeln och skämmas. Varför kommer vi kanske snart få besked om då polisen knackar på din dörr…
Torsten Sandström

