Någon säger kanske att det skulle vara en dröm att – liksom flugan på möteslokalens vägg – kunna avlyssna möten på SR:s och SVT´s nyhetsredaktioner. På så vis skulle bevisen bli tydligare för hur vänstervridningen bedrivs. Dvs hur ensidighetens propaganda växer fram.

Mitt svar är att det inte behövs. En kritisk lyssnare av resultaten kan ändå ganska enkelt kartlägga den politiska agenda redaktionen har. Först måste nyheter som kan svartmåla SD presenteras. Det är nämligen prio ett, dvs de rödgrönas främsta mål att framföra för SD obehagliga sk sanningar. Detta för att befästa S-partiet och dess grundmurade betongposition inom politik och medier (särskilt SR och SVT).

Som punkt två på agendan syns behovet att sprida klimatskräck, så att publiken inte slappnar av och tror att uppvärmningen främst kan ha andra förklaringar än CO2. Nu blir exv inblandning av skogsråvaror i bensinen ett perfekt ämne – även om förbränning av dem skapar lika mycket CO2 som olja.

Som punkt tre på redaktionernas programplan framträder den massiva offerjournalistik som landets journalister indoktrinerats i på sina prästseminarier. Det är faktiskt det enda ämne de är proffs på. För vänsterliberaler saknar nämligen människor en fri vilja. Du och jag är endast marionetter i ett spel som samhällets krafter styr. Därför gäller det att vid nyhetsrapporteringen till varje pris undvika inslag som visar att klanmördarna faktiskt vill döda mot betalning eller att arbetslösa tycker att det är enklare att uppbära bidrag än att ta lediga rutinjobb.

På så vis kan agendan kartläggas punkt för i nyhetsprogram hos SR/SVT. Framme vid vädret blir det givetvis mer skräck om värme och skyfallsregn (även om de förstås ofta är goda eller nyttiga nyheter). Och när det blir det dags för kultur så frossar verkligen de rödgröna i att presentera sin värderelativa kunskapssyn på litteratur, konst och inte minst populärt trams. Inget strunt är för litet för att höjas till skyarna. Ingen vänsteraktivist (exv Göran Greider) är så svag att personen slipper kritik.

Slutligen sporten. Någon tänker kanske att en vänsteragenda saknas här. Men inte. Nej nu gäller det feminismens sak. Seg snubbelfotboll med damer är något glödhett. Det blir en säker utfyllnad i tablån! Dessutom måste handikappades sportande vinklas så att denna offergrupp ges tillbörligt utrymme. Ingen prestation är för liten för att uppmärksammas. Programtid bränns av i goda syften. Till bilden hör att dessa inslag är mycket billiga för SR/SVT att köpa in! Alltså en enastående win-win-punkt på propagandaplanen vid dagens redaktionsmöte.

Att en stor del av svenska nationen i allmänhet inte ser på tablåteve stör inte redaktionens möte. Inte heller att vinklade nyheter förpestar stämningen hos publiken. På redaktionen gäller nämligen slagorden ”vinklas det som vinnas kan” och ”upp till kamp mot kvalen”.

Om du i närtid – mot förmodan – tänker delta i en sådan seans framför radion eller teven råder jag dig att kritiskt pricka av de punkter jag nyss nämnt. Jag är säker på att få rätt. Men varning! Antingen skrattar du ihjäl dig. Eller så smäller du av – utav ren ilska över att tvingas betala för skiten.

Torsten Sandström

PS! Mönstret gäller även andra redaktioner hos SR/SVT. Det kallas public service. Kostnaden för dig och mig är 8 miljarder om året. DS.