Det kan inte råda någon tvekan om att S-partiet är svenska mäster i politiskt trixande. Man har nämligen lärt sig det under minst hundra år – i och kring – makten över staten. Lurendrejeriet riktar sig mot väljarna men även mot andra partier. Det är gränslöst slugt. Men samtidigt löjligt i sin stora dumhet. Man säger en sak offentligt, men menar en annan egentligen som man inte alls vill tala om.

Magdalena Andersson är ledaren (just nu) för detta vilseledande. Hon förstår att det efter en ev valvinst blir närmast omöjligt att regera landet med kommunister och gröna talibaner i båten. S-partiet ser oöverstigliga problem tydligt. För att sossarna ska bilda regering krävs ett ja från de skräckinjagande allierades riksdagsledamöter.

Därför vill hon desarmera dem redan före valet. Detta tror hon ska ske genom en överenskommelse i fem punkter med Tidögänget. Det gäller energi, infrastruktur, skatter, kriminalpolitik och public service. Alltså fyra svåra hinder för sossarna – samt en käpphäst för att slå tillbaka SD – dvs ett bevarande av de statskontrollerade medierna. Alla punkterna avser politik där de politiska skillnaderna är extremt stora. Skulle man – mot all förmodan – komma överens om punkterna före valet kan Andersson efter valutgången villkora en ev regeringsbildning med kommunister och talibaner med ” sorry, frågorna är redan är lösta”. Och därefter släppa de rödgröna vildarna loss att härja med sina favoritfrågor så dumt som de förmår.

Fy sjutton vilken läskig krigslist! Givetvis kommer inte Tidöfolket att nappa på sossarna sluga krok. Varför skulle M, KD och L sälja sina bästa politiska argument inför valet genom en uppgörelse med en dumslug supertrixare som Andersson?

Särskilt intressant är enligt min mening att public service finns på önskelistan. Även här syns gränslöst sluga S-rävars tankar. Man vet att SR/SVT :s existens är lika med vänstermakt. Utan vänsterns journalister faller vänsterns Sverige som ett korthus, helt enkelt. Det inser många inom Tidögänget, särskilt SD. Så varför skulle man gjuta SR/SVT i betong? Däremot inser sossarna att den svenska politiska utvecklingen stegvis går emot medier som skattebetalarna tvingas betala.

Som jag skrivit i en tidigare blogg är regelsystemet om SR/SVT:s pengar baserat på inte mer än ett år i taget, dvs varje års statsbudget för sig. En klok ny regeringen kan alltså säga adjö till finansiering och låta vänsterns journalister söka pengar på marknaden bäst de kan. Lycka till i rävarnas håla på Sveavägen! Rättsläget är klart som korvspad! Det gläder mig mycket.

Torsten Sandström