
Häromdagen upprepades ett inslag i SR P1 som gick ut på att råttor plågar folket i Gaza. Journalisten – med ett namn som klingar Västasien – berättade om hur barn bets av råttor osv.
Jag betvivlar inte alls att skadedjur är ett problem. Barn och vuxna far mycket illa. Men frågan är vilka råttor som bär skulden till problemen i Gaza? Svaret är givetvis Hamas, som genom storskalig och dödlig terror startat kriget. Och fortfarande för Hamas krig mot Israel. Men Hamas nämndes inte med ett ord i SR-journalistens rapporter!
Ännu allvarligare är själva mönstret i SR:s rapporter från regionen. Reportrar med arabiskt klingande namn nämner nästan aldrig Hamas i Gaza eller Hisbollah i Libanon som orsaker till eländet. Översteprästen själv, Cecilia Uddén, har till och med utpekat Israel som skyldig till krigsbrott! Alltså inga försök till studier av hur Hamas och Hisbollahs ständiga terror bedrivs och de följder terrorn får för krigets fortsättning. Sak samma gäller SVT:s så kallade journalistiska arbete i regionen. Journalister med rötter i regionen bedriver med andra ord egen politik och skyddar de verkliga råttorna, dvs dem från Hamas och Hisbollah.
Det är faktiskt fråga om ett tydligt brott mot lagregleringen av public service. Någon tvekan finns inte om den saken. Jag hade gärna anmält rapporteringen till Granskningsnämnden. Men mina erfarenheter är att klagomål snabbt läggs ned och jag vill inte längre delat i en låtsasproces där dömande organ inte en meddelar utfallet till anmälaren, trots att e-postadress krävs för klagomål.
Nämnden tycks mena att egna politiska åsikter hos en journalist inte innebär ett ”beroende”. För detta krävs uppenbarligen beroende via en formell anslutning. Följden blir att medlemskap i Hamas/Hisbollah tycks krävas hos rapportören! Granskningsnämnden agerar således absurt. Det rör sig om en medial skandal som innebär att korrupta rapportering tvättas ren. Från svart till vitt.
Bara det att samma krets av beroende journalister under årens lopp fortsätter rapportera är en extremt allvarlig kräkning av lagstiftningen! Det rör sig om lagtrots från SR och SVT!
Torsten Sandström

